wtorek, 18 kwietnia 2017

Recenzja - "Ludzie doskonali"

"LUDZIE DOSKONALI" - Peter James 


Kiedy planujący potomstwo przyszli rodzice, John i Naomi Klaessonowie, dowiadują się, że są nosicielami genu, który prawdopodobnie spowoduje u ich dzieci rzadką chorobę genetyczną, postanawiają zgłosić się do prowadzonego przez jedną z amerykańskich klinik tajnego programu, który pomoże im zaprojektować doskonałe dziecko. Ich jedynym marzeniem jest posiadanie zdrowego, szczęśliwego potomstwa. Nie chcą też po raz kolejny przeżywać śmierci ich ukochanego dziecka. Za czterysta tysięcy dolarów będą mogli wybrać wszystkie geny ich przyszłego potomka. Wkrótce Naomi dowiaduje się, że urodzi niezwykłe bliźnięta…


Peter James  czołowy autor thrillerów i horrorów. Wielokrotnie nagradzany m.in. Nagrodą Prix Polar International i Barry. W Polsce jego powieść Dom na wzgórzu została okrzyknięta Najlepszym Horrorem Roku 2016 w plebiscycie portalu Lubimy Czytać. Peter James jest nie tylko pisarzem (choć przede wszystkim! ), lecz także producentem filmowym i scenarzystą. Regularnie też współpracuje z Policją. 

Patrząc na recenzje Domu na wzgórzu, książka ta bardzo dobrze przyjęła się na polskim rynku czytelniczym. Niestety nie miałam okazji jej przeczytać, ponieważ nie przepadam za horrorami - w żadnej postaci. Niemniej jednak książka wydaje mi się interesująca, a więc kto wie czy i po nią wkrótce nie sięgnę. Na razie jednak przeczytałam inną powieść Jamesa - Ludzie Doskonali. To Literatura z gatunku thriller, sensacja oraz dystopia. 

Autor bardzo ciekawie wykreował świat fabularny. W powieści Jamesa mamy do czynienia z bardzo wysoko rozwiniętą nauką, szczególnie medycyną, a jeszcze ściślej mówiąc genetyką. Badania naukowe są już na tak wysokim poziomie, iż możliwe jest poczęcie dziecka w całkowicie kontrolowany sposób. Oczywiście in vitro w naszych czasach też nie już żadną nowością, jednak myślę, że nie mamy jeszcze aż takich możliwości jak bohaterowie książki Petera Jamesa. Ludzie Doskonali - nie bez przyczyny książka ta ma taki tytuł. W świecie przedstawionym przez autora możliwe jest całkowite 'zaprojektowanie' dziecka. Rodzicie mogą nie tylko pozbyć się wszelkich chorób i dysfunkcji przyszłego potomstwa, ale też zdecydować o jego charakterze oraz możliwościach fizycznych. Bez problemu można wybrać sobie jakie talenty ma posiadać dane dziecko oraz jego wygląd. Wszystko to składa się na ewentualną budowę doskonałego człowieka. 

Wizja przyszłości Petera Jamesa dla mnie jest przerażająca. Myślę, że autor chciał wywołać w czytelniku taki lekki strach odnośnie tego co nas czeka. Z jednej strony wielkie możliwości, prawie nie ograniczone, a z drugiej sprowadzenie człowieka do roli próbki w laboratorium. Myślę, że każdy z nas do pewnego stopnia chciałby mieć większy wpływ na swoje życia, ale czy aż tak duży? Uważam, że nie. Jeśli już takie możliwości byłyby dostępne dla nas to raczej powinno się to ograniczać do wyeliminowanie chorób. Stworzenie doskonałego człowieka jest przerażającą wizją z tego względu, że osoba o tak idealnych cechach mogłaby stać się zagrożeniem dla ludzkości. 

Ludzie Doskonali to nie tylko fajny pomysł na fabułę, ale także świetne wykonanie. Książka posiada wyrazistych bohaterów, jest w niej w miarę jasny podział na dobrych i złych, choć nie można dać się złapać, ponieważ autor ma w rękawie kilka zwrotów akcji i zawaha się ich użyć. Na początku może wydawać się, że powieść jest nieco nudna, ale jest to spowodowane tym, że akcja powoli się rozwija. Do pewnego momentu jest dość spokojnie, ale z czasem naprawdę wkręcamy się w akcję i jesteśmy ciekawi zakończenia. 

Książka podobała mi się i myślę, że mogą ją polecić Wam. Jeśli jeszcze nie mieliście okazji zapoznać się z prozą Petera Jamesa to Ludzie Doskonali mogą być świetnym początkiem. 


Wydawnictwo - Albatros 
Data wydania - 11.04.17 
Liczba stron -  512 


Za egz. książki bardzo dziękuję Wydawnictwu Albatros! 

3 komentarze:

  1. Nie czytałam i początkowo nie miałam na nią w ogóle ochoty :) teraz zaczynam się przełamywać :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja do pewnego momentu też nie przepadałam za horrorami, ale teraz mam do nich małą słabość. Przy czym gdy je czytam, mój mąż musi mieć dzienne zmiany w pracy, bo inaczej strasznie się boje. Bardzo ciekawa i intrygująca fabuła... I już po przeczytaniu opisu fabuły poczułam lekki niepokój.

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie koniecznie jest to moja ulubiona kategoria. Jednak zaciekawilas mnie tą książką. Jeśli znajdę chodź chce ile czasu to z chęcią przeczytam ludzi doskonałych :)
    Pozdrawiam
    Dorisssblog.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń