wtorek, 25 sierpnia 2020

Seryjni Mordercy II RP - Kamil Janicki

 "SERYJNI MORDERCY II RP" - Kamil Janicki 

Na kartach "Seryjnych morderców II RP" autor koncentruje się na kilku wybranych postaciach i historiach, ale zarysowuje też szersze tło, pokazując narodziny fascynacji historiami mrożącymi krew w żyłach. Książka przedstawia również sposób funkcjonowania ówczesnej prasy (niszczenie ludzi bez dowodów, nakręcanie spirali strachu, brak szacunku dla ofiar), policji oraz społeczeństwa z jego chorobliwym zainteresowaniem skandalami i zbrodnią, a także głęboko zakorzenioną mizoginią.

- opis Wydawcy

Jak można zauważyć po moich wpisach, dość często zdarza mi się sięgać po książki związane z mordercami. Ten temat wydaje mi się ciekawy i jeśli tylko książka napisana jest w przyjemny sposób to cieszę się z jej lektury. Gdy zobaczyłam zapowiedź najnowszej pozycji od Kamila Janickiego wiedziałam, że muszę ją przeczytać. 

"Seryjni mordercy II RP" jak sam autor pisze nie jest pozycją naukową, ale została oparta na źródłach. Owe źródła to w dużej mierze wydania gazet z okresu międzywojennego i to na nich głównie autor oparł swoją książkę. Jak sam wspomina, pisanie "Seryjnych morderców II RP" nie było łatwym zadaniem gdyż jak dotąd nie pojawiła się na rynku jedna zbiorcza praca, która traktowałaby o mordercach w tym właśnie okresie. Przyznam, że mnie do sięgnięcia po ten tytuł zachęciło właśnie to, że autor skupia się na zbrodniarzach z okresu międzywojennej Polski. Jest to temat niezwykle ciekawy bo o ile o współczesnych mordercach wiadomo dość sporo, to o tych z dawnych lat - wprost niewiele. A informacje do których dokopał się autor - Kamil Janicki, musiał on przesiewać wielokrotnie, gdyż prasa w tamtych czasach miała tendencję do bajdurzenia i wypisywania niestworzonych rzeczy.  

"Seryjni mordercy II RP" składa się z pięciu rozdziałów i opisuje cztery sprawy kryminalne okresu międzywojennego. Ostatni rozdział poświęcony jest ogólnie zbrodniarzom tego okresu w Polsce. Autor stawia w nim pytanie ilu seryjnych morderców grasowało na terenie naszego państwa, ilu zostało wykrytych i osądzonych, a ilu uniknęło odpowiedzialności. W tym też rozdziale Kamil Janicki rozpisuje się na temat samego wyrażenia 'seryjny morderca' i tego kiedy po raz pierwszy zostało ono użyte. Dla mnie był to tak samo ciekawy rozdział jak te, które opisywały sylwetki zbrodniarzy.  

Jeśli jesteście ciekawi jakich morderców wybrał autor do swojej książki to mogę Wam zdradzić, że są to między innymi 'fabrykantki aniołków' czy nieuchwytny 'Blacharz z Łodzi". Nie będę rozpisywać się na temat każdego z nich, gdyż mam nadzieję, że sami sięgniecie po ten tytuł z mojego polecenia. Napiszę tylko, że mnie osobiście najmniej zaciekawił rozdział pierwszy omawiający postać małżeństwa Paśników. W porównaniu do kolejnych zbrodniarzy, ta pierwsza para jakoś mniej mnie zaintrygowała. Kolejne strony czytałam już dosłownie z otwartymi ustami i z ogromną niechęcią do opisywanych postaci. 

Polecam Wam książkę Kamila Janickiego, ponieważ jest niezwykle ciekawa i świetnie napisana. Jest w niej sporo fotografii, rysunków, fragmentów wprost przepisanych z prasy tamtego okresu. Wszystko to razem wzięte daje pozycję, którą czyta się z zapartym tchem. Jestem pewna, że sięgnę po inne książki autora, ponieważ bardzo spodobał mi się styl i klimat jaki tworzy w swoich tytułach. 


Wydawca - Wydawnictwo Literackie 

Data wydania - 2.09.2020

Liczba stron - 380 


Za egzemplarz książki bardzo dziękuję Wydawnictwu Literackie!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz