środa, 14 czerwca 2023

Aria - Nazanine Hozar

 "ARIA" - Nazanine Hozar

Początek lat pięćdziesiątych w niespokojnym Iranie, kraju bogatym w złoża ropy, ale podzielonym klasowo i religijnie. Pewnej nocy kierowca pracujący w irańskiej armii wraca do domu przez Teheran i słyszy płacz. Zaciekawiony, szuka jego źródła i znajduje niemowlę porzucone na poboczu i otoczone przez wygłodniałe psy. Chwyta je i na zawsze zmienia przeznaczenie oraz los małej dziewczynki, którą nazywa Arią. Wzruszająca historia Arii prowadzi nas przez brutalną rewolucję, która w końcu wynosi Ajatollaha Chomeiniego na przywódcę Iranu, i kończy się, gdy Aria zakochuje się i sama staje się młodą matką.
- opis Wydawcy 

"Aria" to debiutancka książka Nazanine Hozar - Irańsko - Kanadyjskiej pisarki urodzonej w 1978r. w Teheranie. Obecnie autorka mieszka w Kanadzie gdzie wyemigrowała wraz z rodzicami po rewolucji irańskiej. "Aria" przykuła moją uwagę głównie za sprawą przepięknej okładki i wydania. Po przeczytaniu opisu byłam już pewna, że książka Hozar może mi się bardzo spodobać. 

Jak wynika już z opisu książki "Aria" to opowieść o początkowo małej dziewczynce, a potem już kobiecie o imieniu Aria. Główna bohaterka od urodzenia miała pod górkę, a życie jej nie oszczędzało. Została znaleziona przez przypadkowego mężczyznę jako niemowlę i w ten sposób przypieczętowano jej los. Aria dostała szansę na życie, ale musiała za tę szansę zapłacić ogromną cenę. Dorastanie w podzielonym i mocno religijnym Iranie nie jest łatwe obecnie, a było jeszcze trudniejsze w czasach, kiedy żyła nasza bohaterka. Biorąc pod uwagę historię autorki, nietrudno zastanowić się nad tym ile w "Arii" jest fikcji literackiej a ile prawdy. 

Książka Nazanine Hozar ma bardzo wyróżniającą się okładkę, którą trudno przegapić. Dodatkowo powieść ta została wydana w serii Piąta Strona Świata Wydawnictwa Albatros. Mam duże zaufanie do książek wydawanych w tej serii, gdyż jeszcze nigdy się na żadnej z nich się nie zawiodłam. "Aria" jest kolejnym tytułem dzięki, któremu miałam szansę przenieść się do obcego i odległego mi kulturowo świata. Nie często zdarza mi się sięgać po książki autorstwa irańskich pisarzy albo osadzonych w tym regionie. Już na początku lektury wiedziałam, że nie będzie ona łatwa i przyjemna, gdyż zdaję sobie sprawę, jak wygląda życie kobiet i nie tylko, w tym kraju. 

Główna bohaterka książki jest niezwykle waleczną, odważną i twardo stąpającą po ziemi osobą. Ogromnym plusem "Arii" jest ukazanie prawie całego życia postaci, od narodzin aż do wieku średniego. Dzięki temu poznajemy nie tylko życie Arii, ale także obserwujemy zmieniającą się rzeczywistość wokół niej. Warto zaznaczyć, że książka Nazanine Hozar to nie tylko powieść obyczajowa z wątkiem politycznym w tle, ale to również dość realistycznie odwzorowana codzienność końca XX w. w Iranie. Uważam, że chociażby z tego powodu warto przyjrzeć się bliżej tej historii, gdyż na co dzień niewiele spotyka się książek o takiej tematyce. Z drugiej strony nie trzeba nikomu tłumaczyć, że jest to region i część historii niezwykle ważna, która pokazuje jak w krótkim czasie zmienić się może sytuacja kobiet w danym państwie. Fabuła i postać Arii także są rzeczami, nad którymi warto się pochylić jeśli lubicie silne kobiece postaci w literaturze. 

Mam nadzieję, że sięgniecie po "Arię" i dacie szansę tej dość niepozornej historii, aby wciągnęła Was do swojego świata. 




Wydawca — Wydawnictwo Albatros 
Data wydania - 31.05.2023
Liczba stron - 448 


Za egzemplarz książki bardzo dziękuję Wydawnictwu Albatros! 


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz