poniedziałek, 24 maja 2021

Dygot - Jakub Małecki

 "DYGOT" - Jakub Małecki

Kończy się wojna. Jan Łabendowicz odmawia pomocy uciekającej Niemce i ta przeklina jego rodzinę. Wkrótce na świat przychodzi syn Jana: chłopiec o śnieżnobiałej skórze. Kilkadziesiąt kilometrów dalej, w starej szafie wybucha zapomniany granat, burząc życie Bronka Geldy i jego kilkuletniej córki.


Na losy Geldów i Łabendowiczów wpływają kolejne dziejowe zawirowania i przepowiednie, a także osobiste słabości i obsesje. Drogi obu rodzin przecinają się w zaskakujący i niespodziewany sposób. Na dobre zespaja je uczucie dwojga odmieńców: introwertycznego albinosa i okaleczonej w płomieniach dziewczyny.

- opis Wydawcy 


Miłośnicy prozy Jakuba Małeckiego zapewne doskonale znają "Dygot", gdyż jest to jedna z pierwszych powieści tego autora, po raz pierwszy wydana w 2015 roku. W tym miesiącu, po 6 latach od premiery możemy zakupić tę książkę w nowej szacie graficznej, która nie ukrywam, że bardzo mi się podoba. Ja bardzo lubię książki Jakuba Małeckiego, a z czytaniem "Dygotu" wstrzymywałam się najdłużej, ale cieszę się, że w końcu ją przeczytałam. 

Na karach "Dygotu" przeplatają się losy dwóch rodzin - Galdów i Łabendowiczów, których dzieci połączyło niesamowite uczucie. Chłopiec o dziwnym, nienaturalnym wyglądzie i poraniona dziewczynka, czy zmienią bieg historii?  "Dygot" to książka o rodzinie, odmienności, fatum, które stało się przyczyną wielu nieszczęść. Jak to często bywa w książkach Jakuba Małeckiego, tutaj także odnajdziemy echa wojny i śladów jakie ona pozostawiła na bohaterach. Fabuła "Dygotu" rozciągnięta jest na kilkadziesiąt lat, podczas których autor skrupulatnie przeplata postacie i miejsca tworząc zadziwiającą całość. 

Jakub Małecki to autor, którego powieści się kocha lub nie znosi. Ja należę do tej pierwszej grupy - czytam każdą powieść tego autora, biorę je w ciemno, bo wiem, że w każdej odnajdę coś co mnie poruszy. W 100% przemawia do mnie zarówno styl Małeckiego jak i stworzone przez niego historie i bohaterowie. "Dygot" nie różni się pod tym względem od innych tytułów. Jest tak samo świetny i tak samo dobrze mi się go czytało. 

"Dygot" jest szczególną książką. Bardzo rodzinną i bardzo odmienną w swojej fabule. Autor w taki sposób prowadzi fabułę, że czytelnik czuje się jej bohaterem. Z ogromną pasją śledziłam losy postaci i im kibicowałam. "Dygot" jest nacechowany wieloma emocjami, zarówno dobrymi jak i tymi mniej pozytywnymi. Przy tej książce można i płakać i śmiać się. Jest dosyć melancholijna, rozwleczona, ale w bardzo dobrym tego słowa znaczeniu. Jest przede wszystkim piękna historią o dwójce odmiennych i niezrozumiałych przez świat ludzi. 

Bardzo polecam Wam "Dygot" i inne książki Jakuba Małeckiego. Mam nadzieję, że zakochacie się w nich równie mocno jak ja. 


Wydawca - Wydawnictwo SQN 
Data wydania - 12.05.2021 
Liczba stron - 320 


Za egzemplarz książki bardzo dziękuję Wydawnictwu SQN!


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz