piątek, 7 maja 2021

Miasto z mgły - Carlos Ruiz Zafón

 "MIASTO Z MGŁY" - Carlos Ruiz Zafón

Młody chłopak odkrywa, że chce zostać pisarzem, kiedy jego opowieści zaciekawiają bogatą dziewczynę, która skradła mu serce. Budowniczy ucieka z Konstantynopola z projektami sekretnej biblioteki. Dziwny dżentelmen zachęca Cervantesa do napisania książki, jaka jeszcze nigdy nie powstała. Gaudí, płynący na pokładzie transatlantyku zachwyca się parą i światłem ̶ materią, z której powinny być zrobione miasta.
- opis Wydawcy 



Carlos Ruiz Zafón niestety odszedł z tego świata pozostawiając czytelnikom niewiele swoich dzieł. Myślę, że zgodzi się ze mną każdy fan tego autora, ponieważ mam wrażenie, że jego literatury zawsze byłoby zbyt mało. Tym bardziej ucieszyłam się na wiadomość, że w Polsce ma się ukazać ostatnia książka Zafóna, konkretnie zbiór opowiadań "Miasto z mgły". Sam autor niestety nie doczekał wydania tej pozycji, a więc tym bardziej wydaje się być ona wyjątkowa. 

"Miasto z mgły" to krótki zbiór opowiadań liczący nieco ponad 200 stron. W skład tego zbioru wchodzi jedenaście krótkich form. Na początku książki możemy przeczytać wstęp Leszka Bugajskiego - znanego w Polsce krytyka literackiego, a także kilka słów od hiszpańskiego wydawcy Zafóna. Na końcu książki znajdziemy wiele ciepłych i mądrych słów na temat twórczości autora. 

Nie ukrywam, że "Miasto z mgły" jest moim zdaniem największą gratką, dla osób, które czytały i pokochały cykl Cmentarz Zapomnianych Książek. Carlos Ruiz Zafón jest specyficznym autorem i jego książki albo się kocha albo nie można przez nie przebrnąć. Jeśli ktoś chciałby zaznajomić się z twórczością tego autora to ja jednak polecam zacząć od "Cienia Wiatru". "Miasto z mgły" jest takim skondensowanym dziełem zawierającym wszystko co w prozie Zafóna jest najlepsze. Jednakże według mnie nie jest to najlepsza książka na początek z literaturą tego autora. Na moją opinię wpływa przede wszystkim to, że znając chociaż jedną z książek z cyklu Cmentarz Zapomnianych Książek lepiej odbierzemy "Miasto z mgły". Lepiej zrozumiemy przekaz wielu z tych opowiadań. Drugą rzeczą jest to, że krótka forma nie dla każdego czytelnika będzie wystarczająca. Nie mogę ukrywać, że niektóre z zawartych w tym zbiorze opowiadań są naprawdę bardzo, bardzo króciutkie. Myślę, że nie każdy czytelnik odnajdzie się w takiej formie. 

Nie mam ulubionego opowiadania ze zbioru "Miasto z mgły". Dla mnie każdy z nich był dobry, każdy przekazywał coś co możemy rozwinąć czytając którąś z poprzednich książek Zafóna. Myślę, że nie raz i nie dwa będę wracała do tej książki. Ten zbiór opowiadań, jak i każda inna książka tego autora ma niezwykły klimat, który ja naprawdę lubię. 

Gorąco polecam całą twórczość Carlosa Ruiza Zafóna, nie tylko cykl Cmentarz Zapomnianych Książek, ale także np. "Marinę", która moim zdaniem jest odrobinę przystępniejsza niż "Cień Wiatru", a mimo wszystko czuć w niej serce i styl autora. Jeśli jesteście fanami twórczości Zafóna - koniecznie sięgnijcie po "Miasto z mgły". 

 
Wydawca - Wydawnictwo Muza
Data wydania - 5.05.2021
Liczba stron - 224


Za egzemplarz książki bardzo dziękuję Wydawnictwu Muza! 


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz