poniedziałek, 8 marca 2021

Damy Władysława Jagiełły - Kamil Janicki

 "DAMY WŁADYSŁAWA JAGIEŁŁY" - Kamil Janicki

Kamil Janicki, autor m.in. bestsellerowych Dam złotego wieku, powraca do historii kobiet i proponuje pasjonującą opowieść o czterech żonach jednego z najważniejszych władców w historii Polski.

Jadwiga Andegaweńska, Anna Cylejska, Elżbieta Granowska i Zofia Holszańska – żony Władysława Jagiełły - wielkiego monarchy, przebiegłego polityka i człowieka, który szczęście w miłości odnalazł dopiero u schyłku swego życia. Wraz z nim na tronie zasiadały kobiety niepospolite, kochane i znienawidzone przez poddanych, zawsze samotne na dworze wawelskim, gdzie ani na moment nie gasły polityczne intrygi.
- opis Wydawcy 


Twórczość autora czyli Kamila Janickiego poznałam za sprawą książki "Seryjni mordercy II RP". Niesamowicie spodobał mi się jego styl pisania i to, że potrafił zaciekawić mnie opisywanym tematem. Od tamtej pory staram się czytać na bieżąco jego książki oraz nadrabiać te zaległe. Nie mogłam przejść obojętnie obok najnowszego tytułu czyli "Damy Władysława Jagiełły". 

Jak sam tytuł mówi najnowsza powieść Kamila Janickiego to opowieść o kobietach, które były towarzyszkami życia króla Władysława Jagiełły. Jadwiga Andegaweńska, Anna Cylejska, Elżbieta Granowska oraz Zofia Holszańska - to im Kamil Janicki poświęcił swój najnowszy tytuł. 

Nie ulega wątpliwości, że "Damy Władysława Jagiełły" z uwagi na temat przewodni są książką historyczną. Warto podkreślić, że nie jest to historia fabularyzowana, a raczej maksymalne wyczerpanie tematu w przystępnym stylu. Użyłam słowa przystępnym, ponieważ nie czytało mi się tej książki tak dobrze i lekko jak poprzednich. Jest to związane z tym, że "Damy Władysława Jagiełły" są pozycją bardziej wymagającą niż wspomniani już "Seryjni mordercy II RP". W tamtym tytule wszystko mnie ciekawiło i z zaangażowaniem czytałam o zbrodniach, sprawcach i ich ofiarach. W przypadku "Dam..(...)" tematyka odrobinę mniej mi przypadła do gustu, a co za tym idzie nie czerpałam takiej przyjemności z lektury.

Styl autora nadal jest bardzo dobry i przede wszystkim rzetelny. "Damy Władysława Jagiełły" oparte są na bardzo długiej i wyszczególnionej bibliografii, którą posiłkował się autor. Takie książki wymagają ogromnego nakładu pracy i zawsze należy je docenić. Mimo iż jest to pozycja historyczna, obarczona wieloma datami, miejscami, postaciami oraz powiązaniami pomiędzy nimi, nawet osoba nie mająca zawansowanej wiedzy z tego zakresu z łatwością będzie w stanie wszystko przyswoić. Moim zdaniem to kolejny atut twórczości Kamila Janickiego. Inną kwestią jest to, że autor pokusił się o bardzo szeroki zakres przedstawienia nie tylko samych żon Jagiełły, ale też innych postaci. Dla jednych może to być podstawą zarzutu, że tytułowych dam jest w tej książce mniej, niż czytelnik by oczekiwał. Z drugiej jednak strony, aby pisać o jednym zdarzeniu czy postaci warto przybliżyć to co je poprzedzało. Dzięki temu czytelnik otrzymuje kompleksową wiedzę nie tylko na główny temat, ale też rozumie jego powiazania z innymi.  

Ja jestem ogromną fanką twórczości Janickiego i mimo, że "Damy Władysława Jagiełły" nie podobały mi się tak jak inne książki autora to nie zamierzam odradzać Wam tego tytułu. Moim zdaniem warto temu tytułowi poświęcić odrobinę więcej czasu i poznać naprawdę interesujące damskie postacie, które przez lata nie doczekały się godnego miejsca w literaturze fachowej. 



Wydawca - Wydawnictwo Literackie 
Data wydania - 10.03.2021
Liczba stron - 453 

Za egzemplarz książki bardzo dziękuję Wydawnictwu Literackie! 


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz