wtorek, 7 września 2021

Uczniowie Hippokratesa. Doktor Anna - Ałbena Grabowska

 "UCZNIOWIE HIPPOKRATESA. DOKTOR ANNA" - Ałbena Grabowska 

Oparta na faktach opowieść o pierwszej dyplomowanej lekarce praktykującej na ziemiach polskich.


Koniec lat 70. XIX wieku. Anna Tomaszewicz po zakończeniu studiów medycznych na Uniwersytecie w Zurychu wraca do Warszawy z zamiarem otwarcia praktyki. Jest utalentowana, pełna zapału, ma na koncie doskonale przyjęte przez środowisko publikacje naukowe, chce pomagać ludziom. Ale Towarzystwo Lekarskie, do którego zgłasza się niedługo po przyjeździe, widzi w niej przede wszystkim kobietę – kogoś, kto nigdy nie powinien leczyć. Anna cały czas jednak uparcie dąży do celu i po to, by nostryfikować dyplom i w końcu móc pracować w zawodzie, gotowa jest udać się choćby do samego cara.
- opis Wydawcy 

Rok temu miałam przyjemność czytać książkę "Doktor Bogumił", która bardzo mi się podobała. Nie mogłam odmówić sobie lektury kolejnej części z cyklu Uczniowie Hippokratesa Ałbeny Grabowskiej. Czułam, że "Doktor Anna" spodoba mi się jeszcze bardziej. 

"Doktor Anna" to druga część w serii książek Ałbeny Grabowskiej - Uczniowie Hippokratesa. Tym razem główną bohaterką jest Anna Tomaszewicz - jedna z pierwszych kobiet lekarzy na ziemiach polskich. Anna ukończyła studia w Zurychu i po powrocie do Polski bardzo chciała rozpocząć praktykę. Niestety w tamtych czasach - końcówka wieku XIX, było to marzenie ściętej głowy. Kobiety nie mogły pracować jako lekarki, ponieważ nie mieściło się to w głowach mężczyzn - lekarzy. Annie bardzo trudno było przekonać do siebie nie tylko pacjentów, ale przede wszystkim bardzo konserwatywne i hermetyczne grono naukowców i lekarzy. Postać Anny jest oczywiście inspirowana prawdziwą lekarką - Anną Tomaszewicz - Dobrską, pierwszą kobietą z dyplomem lekarskim, która praktykowała na ziemiach polskich. 

Najnowsza powieść Ałbeny Grabowskiej bardzo przypadła mi do gustu. Lubię książki o kobietach, o przełamywaniu tabu społecznego a taka właśnie jest "Doktor Anna". Nie trzeba nikomu tłumaczyć, że kobiety w XIX wieku nie miały łatwo jeśli chodzi o dostęp do nauki i wykształcenia. Dzięki nieustępliwości takich kobiet jak Anna Tomaszewicz mamy - my kobiety, teraz szanse na naukę, na zdobywanie takich samych umiejętności jak mężczyźni i możemy wykonywać zawody o jakich marzymy. Doktor Anna chce za wszelką cenę udowodnić, że jest tak samo dobrym lekarzem jak mężczyźni, a jedną z szans na to, aby zostać zaakceptowaną przez środowisko lekarskie jest rozmowa z carem Rosji. Anna decyduje się na samotną podróż w głąb carskiej Rosji..  

Pióro Ałbeny Grabowskiej jak zawsze mnie nie zawiodło - książka o bardzo poważnym temacie, napisana jak najlepsza powieść obyczajowa. Cieszę się, że tym razem główną bohaterką w cyklu Uczniowie Hippokratesa została kobieta. Doktora Bogumiła także polubiłam, ale to właśnie z doktor Anną mogłam się lepiej utożsamić i poczuć jej emocje. Nie bójcie się absolutnie tematyki i nazewnictwa medycznego w tej powieści, ponieważ autorka świetnie wszystko tłumaczy i przez tę książkę dosłownie się płynie. "Doktor Anna" jest świetnie napisana i bardzo wciągająca. 

Mam ogromną nadzieję, że zachęciłam Was do sięgnięcia po "Doktor Annę", ponieważ na mnie ta książka zrobiła duże wrażenie i bardzo mi się podobała. 
Polecam! 


Wydawca - Wydawnictwo Marginesy 
Data wydania - 11.08.2021
Liczba stron - 496 
Cykl - Uczniowie Hippokratesa [2]


Za egzemplarz książki bardzo dziękuję Wydawnictwu Marginesy! 


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz