wtorek, 21 lutego 2023

Ptaki i inne opowiadania - Daphne du Maurier

 "PTAKI I INNE OPOWIADANIA" - Daphne du Maurier 

Pięć innych mrożących krew w żyłach historii z tego zbioru oddaje poczucie wyobcowania ludzkiej jednostki i kpi z przekonania o dominacji człowieka nad światem przyrody.

Górski raj Monte Verita obiecuje nieśmiertelność, ale za straszliwą cenę; zaniedbywana żona po śmierci nawiedza męża pod postacią jabłoni; piękna markiza, nieświadoma dramatycznych konsekwencji, wdaje się w romans z fotografem; randka z bileterką prowadzi z kina prosto na cmentarz; pewna dziwna rodzina skrywa przerażającą tajemnicę.

W tych krótkich formach prozatorskich trudno o sceny przemocy czy akty okrucieństwa – to sugestywny nastrój i duszna atmosfera budują tu klimat niepokoju i grozy. „Ptaki” dowodzą niezbicie, że autorka jest prawdziwą wirtuozką wyobraźni.   

- opis Wydawcy

Daphne du Maurier to jedna z autorek, której książki stanowią część przepięknej serii Butikowej wydawnictwa Albatros. Nie będę ukrywać, że nowa odsłona graficzna twórczości Daphne zachęciła mnie do lektury jej książek. Tym razem czytelnicy mają okazję poznać zbiór opowiadań autorki "Ptaki i inne opowiadania". 

W przytoczonym wcześniej tytule znajdują się takie krótkie formy jak "Ptaki", "Monte Verita", "Jabłonka", "Prowincjonalny fotograf", "Pocałuj mnie jeszcze raz" oraz "Stary". Cała książka liczy około 300 stron, a więc na jedno opowiadanie przypada średnio 60 stron. Nie często sięgam po opowiadania i mówiąc szczerze nie mam pojęcie, czy jest to dużo czy mało. Po lekturze "Ptaków i innych opowieści" mogę jedynie napisać, że dla mnie to wystarczająca ilość stron i opowiadań. 

Uważam, że nie ma zbytnio sensu, aby opisywać Wam fabułę każdego z opowiadań, gdyż niektóre z nich są dłuższe inne krótsze, a każde z nich ma nieco inną formę. W jednych możemy znaleźć typowe dla powieści elementy takie jak dialogi, a inne przybierają kształt monologu czy typowej opowieści. Po lekturze tego zbioru opowiadań miałam problem, aby zdecydować które z nich podobało mi się najbardziej, czy w ogóle jestem w stanie to jedno wybrać spośród zawartych w tomie. Po dłużym namyśle zdecydowałam, że jeśli już koniecznie musiałabym wybierać to chyba najbardziej utkwiło mi ostatnie opowiadnie pod tytułem "Stary". Choć nie będę ukrywać, że wszystkie opowiadania bardzo mi się podobały i każde z nich stanowi osobną całość, a mimo to razem tworzą imponujący twór. 

Opowiadania Daphne du Maurier to połączenie lekkości pióra autorki i jej niezwykłej wyobraźni. Całość opowiadań przepełniona jest nie spokojem, grozą, ale także człowieczeństwem i tym, czym dla nas jest nasza wyobraźnia. Trudno jest opisać jak bardzo te opowiadania trafiają do serca czytelnika i jak trudno jest wyrzucić z głowy ich przerażające przesłania. 

Myślę, że nikogo specjalnie nie trzeba przekonywać do lektury "Ptaków i innych opowiadań". Przepiękna oprawa graficzna, klimatyczna wklejka oraz zniewalająca treść, którą czytelnik zapamięta na bardzo długo. 

Wydawca - Wydawnictwo Albatros 

Data Wydania - 8.02.2023 

Liczba stron - 304 

Za egzemplarz książki bardzo dziękuję Wydawnictwu Albatros. 


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz