czwartek, 16 maja 2019

Odwrócone - Hayley Chewins

"ODWRÓCONE" - Hayley Chewins 

Dwunastoletnia Delphernia całe życie spędziła w klasztorze, którego kamienna kopuła, zgodnie z prawem miasta Blajbakan, odgradza odwrócone dziewczęta od morza, nieba, świata… Na zewnątrz Mistrzowie – wyłącznie chłopcy i mężczyźni – grają muzykę. W środku odwrócone w milczeniu, bez słowa, przemieniają tę muzykę w złoto. Matka Dziewięć nazywa to wytwarzaniem migotu.


Delphernia jednak nie umie wytwarzać migotu. I woli śpiewać, zamiast milczeć.
Gdy do klasztoru przybywa Mistrz, który nie zachowuje się jak Mistrz, dziewczyna ma szansę wyrwać się ze swojego więzienia. Na zewnątrz, poza murami klasztoru, morze dyszy jak dzikie zwierzę, niebo spogląda z góry tysiącami gwiazd przypominających oczy, a tajemniczy ogród ma liście ostre jak szpony. Delphernia poznaje księcia mówiącego cytatami z poezji oraz dziewczynę o zadziwiającej odwadze i niezależności. Uwikłana w rozgrywki złowieszczo milczącego Kuratora i nieprzeniknionej królowej, Delphernia pojmuje, że choć uwolniła się z klasztoru, w Blajbakanie nigdy nie będzie wolna. Blajbakan zaś nie stanie się wolny bez niej.
- opis Wydawcy 

Przyznam się Wam, że książka Hayley Chewins skusiła mnie przede wszystkim swoją piękną i hipnotyzującą okładką. Sami przyznacie, że jest w niej coś takiego, że człowiek ma ochotę po nią sięgnąć. Opis również wydał mi się interesujący, choć miałam pewne obawy czy to na pewno jest literatura dla mnie? Niby fantastyka, ale czy książka dla młodszych czytelników może oczarować kogoś dojrzalszego? 

Jak już Wam wspomniałam "Odwrócone" to zgodnie z moimi przypuszczeniami książka bardziej skierowana do młodzieży. Ja choć jestem już trochę starsza skusiłam się na jej przeczytanie, ponieważ brakowało mi ostatnio literatury lekkiej i przyjemnej. Byłam pewna, że lektura tejże powieści wprawi mnie w dobry nastrój i pozwoli na chwilę oderwać się od codzienności. "Odwrócone" spełniły swoje zagadanie w stu procentach.

Opis książki jest dość rozbudowany, a więc ja tylko króciutko wspomnę o czym właściwie jest ta pozycja. Tytułowe Odwrócone to dziewczęta (właściwie dziewczynki, ponieważ główna bohaterka ma około 12 lat), które od niemowlęcia przebywają w Klasztorze. Obowiązują tam bardzo rygorystyczne zasady. Każda dziewczynka nazywana jest Odwróconą, ponieważ odwróciła swoją twarz od lustra. Nasza główna bohaterka jest jednak trochę inna od pozostałe Dziewczynki posiadają pewien dar - dar tworzenia migotu.. 

"Odwrócone" to świetna książka fantasy dla młodzieży i młodszych czytelników. Oczywiście dorośli również znajdą w niej coś dla siebie. Ja zawsze twierdzę, że nie ma książek przeznaczonych tylko dla jakiejś grupy, każdy czytelnik może wybrać ten tytuł, który go w danej chwili zainteresuje. Lektura powieści Hayley Chewins była świetnie spędzonym czasem i kilkugodzinnym relaksem. Choć na poczaku miałam pewne problemy, aby wciągnąć się w świat wykreowany przez autorkę, to po pewnym czasie czytałam już automatycznie. Jest to lektura z gatunku fantastyki, a więc nic dziwnego, że mamy tutaj zupełnie inny, różnych od naszego świat. Blajbakan to królestwo, w którym siły i możliwości rozłożone są nierównomiernie pomiędzy chłopcami a dziewczętami. Podczas gdy płeć żeńska może tylko milczeć i wytwarzać złoto z usłyszanej muzyki, chłopcy mają wolność i swobodę w śpiewaniu pieśni poza Klasztorem. Myślę, że autorka poprzez to chciała mocno zaznaczyć jak wielkie znaczenie ma wolność człowieka w kwestii tego czym chce się on zajmować i co lubi robić. Każdy ma prawo do swoich pasji. 

"Odwrócone" to jak już pisałam świetnie wykreowany świat fantasy, w którym oczywiście wszystko kończy się happy endem. Polecam przede wszystkim młodszym, ale starsi również mogą dobrze się bawić przy lekturze. 


Wydawca - Wydawnctwo IUVI 
Data Wydania - 24. 04. 2019 
Liczba stron - 272 


Za możliowość przeczytania książki dziękuję Wydawnicwtwu IUVI! 

2 komentarze:

  1. Ja mam słabość do takich książek, skierowanych do młodszych czytelników, bo przypominają mi tr młodsze lata. Okłada jest piękna, cudowna, magiczna :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Okładka od razu przyciąga wzrok! Przyciągnęła również i mnie ;) Dodam, że nie żałuję lektury!

    OdpowiedzUsuń