niedziela, 30 sierpnia 2020

Miłość w Auschwitz - Francesca Paci

 "MIŁOŚĆ W AUSCHWITZ" - Francesca Paci

To jedna z najbardziej poruszających i niezwykłych, prawdziwych opowieści o miłości. Polski więzień polityczny, żydowska dziewczyna, szaleńcza miłość i obóz w Auschwitz w 1944 roku. Edward Galiński i Mala Zimetbaum, wykształcona, błyskotliwa młoda kobieta, pełniąca w obozie rolę tłumaczki, zakochali się w sobie i dokonali niemożliwego. Uciekli z Auschwitz, by chociaż przez chwilę cieszyć się swoją miłością na wolności.

- opis Wydawcy

 "Miłość w Auschwitz. Edward Galiński, Mala Zimetbaum i uczucie silniejsze od śmierci" to pozycja, którą zainteresowałam się z uwagi na fakt, iż Edward i Mala nie są szeroko znanymi postaciami z II WŚ, o których byśmy wspominali. Osobiście usłyszałam o nich dopiero teraz, z tej książki i byłam ciekawa jaka konkretnie historia wiąże się z tymi ludźmi. 

Na początku chcę Wam wspomnieć o czymś co mnie odrobinę zaskoczyło. Pojęcia nie mam skąd mi się to wzięło, ale byłam pewna, że książka Francescy Paci jest powieścią owszem na faktach, ale fabularyzowaną. Tymczasem ta pozycja ma lekko ponad 200 stron i jest w większości pisana w czasie teraźniejszym w trzeciej osobie. Autorka opisuje nam to co aktualnie działo się w obozie, w taki sposób jakby stała obok i była tylko obserwatorką. Były fragmenty, w których Paci wychodziła poza czas teraźniejszy i pisała o rzeczach, które dopiero się wydarzą. Przyznaję, że  taki sposób narracji nie jest moim ulubionym i odrobinę trudniej było mi przebrnąć przez ten tytuł. 

Oczywistością jest, że o Auschwitz trzeba pamiętać, trzeba pisać i należy czytać i wiedzieć. Jest to część przeszłości wielu narodów, wbrew pozorom nie tylko Polaków i Żydów i należy o niej pamiętać. To, że książka "Miłość w Auschwitz" nie jest pozycją fabularyzowaną po prostu odrobinę mnie zaskoczyło - musiałam źle doczytać opis, ale w końcowym rozrachunku nie wpłynęło to na moją ocenę tej pozycji. Książka merytorycznie jest bardzo dobra, widać jak dużo czasu autorka poświęciła na wyszukiwanie informacji i przede wszystkim na rozmowy z ludźmi, którzy osobiście poznali Male  i Edwarda. Francesca Paci przywołuje wiele wypowiedzi innych osób na temat postaci naszych bohaterów i nie tylko. Te fragmenty jak najbardziej wzbogacają całą książkę i dodają jej autentyczności.

Bardzo ciekawy jest wstęp do "Miłości w Auschwitz" napisany przez autorkę, w którym wyjaśnia ona w jaki sposób w ogóle trafiła na informacje o Mali. Mi osobiście ten pierwszy podrozdział bardzo pomógł w zrozumieniu historii tych dwojga ludzi. W późniejszych rozdziałach autorka kilka razy zadaje pytanie dlaczego postać Mali i Edwarda, ale przede wszystkim Mali jest tak mało znana nam, obecnie żyjącym. Dlaczego tak niewiele mówi się o tej silnej i dobrej kobiecie, która starała się pomagać innym więźniom, na tyle na ile oczywiście mogła. Jak możecie się domyślić, aby móc pomagać innym w takim miejscu jak Auschwitz trzeba było być w nieco lepszej sytuacji niż pozostali. Oczywiście mówię to z przymrużeniem oka, gdyż nie chcę, aby ktoś pomyślał, że Francesca Paci przedstawia wypaczony obraz obozu, bo tak nie jest. Mala Zimetbaum z uwagi na znajomość wielu języków była tłumaczką w obozie i hitlerowcy po prostu jej potrzebowali, oczywiście do momentu, w którym przykładnie wypełniała swoje obowiązki. 

"Miłość w Auschwitz" polecam Wam jeśli jesteście ciekawi poznania nowej historii, która wydarzyła się naprawdę. Wbrew pozorom nie jest to opowieść o wielkiej miłości z obozu - o tym też, owszem, ale przede wszystkim opisuje ona wydarzenia z samego Auschwitz oraz to wszystko co działo się przed tym jak Mala do niego trafiła. Myślę, że ta pozycja może zainteresować osoby, które czytają książki o tych właśnie wydarzeniach. 


Wydawca - Wydawnictwo Prószyński 

Data wydania -13.08.2020

Liczba stron -208

Książkę możecie kupić na Empik.com 

Za egzemplarz książki dziękuję wydawnictwo Prószyński i S-ka! 


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz